Standardy Ochrony Małoletnich
Martik Marta Bogucka-Frańczak, ul. Jana Kazimierza 47/U4, 01-248 Warszawa NIP: 5361824860 posiadająca wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą pod Nr księgi 000000214523 (dalej jako „Klinika”), zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, na podstawie art. 22b oraz art. 22c ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, przyjmuje i wdraża w swoich Klinikach Martik przy ul. Jana Kazimierza 47/U4 oraz przy ul. Instalatorów 5a w Warszawie „Standardy Ochrony Małoletnich” mającą na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz dobra dzieci i młodzieży.
ROZDZIAŁ 1 / DEFINICJE
Dla potrzeb niniejszego dokumentu, zostały wprowadzone następujące definicje:
- Pracownik – wszystkie osoby zatrudnione, współpracujące lub świadczące usługi w Klinice, które biorą udział w udzielaniu świadczeń zdrowotnych małoletnim lub mogą mieć kontakt z małoletnim bądź uczestniczą w procedurze zatrudniania, niezależnie od wykonywanego zawodu i podstawy prawnej udzielania świadczeń zdrowotnych lub wykonywania obowiązków służbowych (tj. m.in. osoby zatrudnione na umowę o prace, zlecenie, dzieło, kontrakt, wolontariat, staż lub praktykę)
- Właściciel Kliniki – osoby uprawnione do reprezentowania Kliniki,
- Dziecko, Małoletni – osoba do ukończenia 18. roku życia.
- Opiekun Dziecka – rodzic lub opiekun prawny lub rodzic zastępczy, uprawniony do jego reprezentacji,
- Zgoda Opiekuna Dziecka – Zgoda jednego z rodziców lub opiekuna prawnego dziecka.
- Krzywdzenie Dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego (w tym czynu nieobyczajnego) na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym Pracownika Kliniki lub przez zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.
- Przestępstwa popełnione na szkodę Małoletniego – przestępstwa określone w art. 2 ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
- Standardy Ochrony Małoletnich (Standardy)- Zasady określone w niniejszym dokumencie, zabezpieczające dzieci przed ich krzywdzeniem.
- Procedura Interwencyjna – procedura podejmowana przez Pracowników Kliniki oraz Zarząd w przypadku wykrycia krzywdzenia Dziecka.
- Plan Wsparcia – pomoc skierowania Dziecku oraz Opiekunom Prawnym w przypadku wykrycia jego krzywdzenia.
ROZDZIAŁ 2 / OBOWIĄZKI KLINIKI ORAZ PRACOWNIKÓW
I OBOWIĄZKI KLINIKI
- Właściciel Kliniki jest odpowiedzialny za wdrożenie, monitorowanie przestrzegania, ocenę realizacji Standardów.
- Właściciel Kliniki jest zobowiązany do wyznaczenia Koordynatora do spraw ochrony małoletnich w Klinice, który będzie odpowiedzialny za podejmowanie działań przypisanych niniejszymi Standardami, w przypadku niemożliwości podejmowania działań przez Właściciela Kliniki. Właściciel Kliniki może przekazać Koordynatorowi do wykonania zadania, które Standardy nakładają na Właściciela Kliniki również w przypadku możliwości sprawowania tych działań przez Właściciela.
- Właściciel Kliniki jest zobowiązane każdorazowo weryfikować w Rejestrze sprawców przestępstw seksualnych każdą osobę przed dopuszczeniem jej do pracy z małoletnimi. W przypadku uzyskania informacji o figurowaniu przez potencjalnego Pracownika w przedmiotowym rejestrze, Właściciel odmówi zawarcia umowy i umożliwienia jakiegokolwiek kontaktu w ramach prowadzonej działalności przez daną osobę z Małoletnimi.
- W przypadku zatrudnienia cudzoziemca, należy przeprowadzić jego weryfikację pod kątem figurowania w rejestrach karalności państwa pochodzenia lub państwa, w którym osoba ta ostatnio zamieszkiwała, w zakresie przestępstw odpowiadających Przestępstwom popełnionych na szkodę Małoletniego, sankcjonowanym prawem danego państwa. Właściciel jest również zobowiązany do uzyskania od cudzoziemca odpowiedniego oświadczenia o niekaralności.
- W przypadku powzięcia informacji o:
- wszczęciu lub prowadzeniu wobec Pracownika postępowania karnego o Przestępstwa popełnione na szkodę Małoletniego, Właściciel Kliniki niezwłocznie odsunie Pracownika od wszelkich form kontaktu z małoletnimi;
- skazaniu Pracownika za Przestępstwo popełnione na szkodę Małoletniego, Właściciel Kliniki niezwłocznie rozwiąże z nim umowę będącą podstawą zatrudnienia lub odwoła go z zajmowanego stanowiska.
- Właściciel Kliniki zobowiązuje się do corocznego, jednakże nie rzadziej niż raz na dwa lata, przeglądu zasad określonych w niniejszym dokumencie i dokonania jego aktualizacji.
- Właściciel Kliniki może zlecić Koordynatorowi działania mające na celu ustalenie prawidłowości realizacji Standardów oraz wykonanie ewaluacji procedur oraz zaproponowanie wprowadzenia zmian umożliwiających zapewnienie Małoletnim bezpieczeństwa.
- Właściciel Kliniki zobowiązuje się do przeprowadzania lub organizowania szkoleń dla Pracowników z zakresów określonych w Standardach.
II. OBOWIĄZKI PRACOWNIKÓW
- Obowiązek przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich ma każdy Pracownik Kliniki.
- Dla potrzeb przeciwdziałania krzywdzeniu małoletnich, Pracownicy oraz Właściciel Kliniki podejmą działania określone Standardami Ochrony Małoletnich również w sytuacji zaobserwowania lub powzięcia informacji o krzywdzeniu Dziecka przez dorosłe osoby trzecie lub przez innych małoletnich.
- Pracownicy mają obowiązek:
- tworzyć bezpieczną, wzbudzającą zaufanie i wspierającą przestrzeń dla Dziecka,
- traktować dziecko z szacunkiem, zachowując spokój i cierpliwość oraz okazać zrozumienie dla ich problemów oraz potrzeb,
- przestrzegać ich prawa, w tym Prawa Dziecka określone w Konwencji Praw Dziecka z dnia 20 listopada 1989 r. oraz prawa pacjenta określone w ustawie o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta z dnia z dnia 6 listopada 2008 r.
- w miarę możliwości tłumaczyć im podejmowane działania oraz dążyć do uzyskania zgody na udzielane świadczenia;
- wysłuchać Dziecko, w tym umożliwić wyrażanie przez Dziecko swojego zdania
- rozpoznawać symptomy przemocy,
- zachowywać wyczucie przy prowadzeniu wywiadu diagnostycznego
- w razie potrzeby inicjować kontakt z innymi służbami, takimi jak policja, pomoc społeczna, inne instytucje zajmujące się ochroną dzieci.
- W miarę możliwości kadrowych, badania Małoletniego, które ingeruje w jego strefę intymną, dokonuje Pracownik tej samej płci.
- Pracownikom zabrania się:
- stosowania jakiejkolwiek przemocy wobec Małoletnich, polegającej w szczególności na zachowaniu agresywnym, naruszenia wobec Małoletniego jego nietykalności cielesnej, zaburzenie bezpieczeństwa psychicznego, kierowania w stosunku do Małoletniego krytyki, obraźliwego bądź dyskryminującego zachowania.
- dotykania Małoletnich w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany lub który wykracza poza uzasadnioną potrzebę medyczną.
- Prezentowania Małoletnim treści o charakterze erotycznym, pornograficznym bądź przemocowym.
- kontaktowania się bezpośrednio z Małoletnim z pominięciem Opiekuna Dziecka lub w przypadku zagrożenia krzywdzenia Dziecka przez jego Opiekun, z pominięciem innej dorosłej osoby najbliższej Małoletniego,
- nawiązywania kontaktów z małoletnim w innej niż przewidziana udzielaniem świadczeń zdrowotnych formie, w szczególności przez zapraszanie albo przyjmowanie zaproszeń od małoletnich w mediach społecznościowych, komunikatorach lub za pośrednictwem innych prywatnych form kontaktu.
ROZDZIAŁ 3/ RYZYKO KRZYWDZENIA DZIECI I PROCEDURA INTERWENCYJNA
I. RYZYKO KRZYWDZENIA DZIECI
- Każdy Pracownik jest zobowiązany i uprawniony do reagowania, w przypadku podejrzenia, że Dziecku dzieje się krzywda.
- Fakt zidentyfikowania objawów krzywdzenia u Dziecka podlega obowiązkowemu odnotowaniu tego faktu w dokumentacji Dziecka oraz wprowadzenia Procedury Interwencyjnej.
- Naruszenie obowiązku reagowania może zostać uznane za ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych lub kontraktowych i jako takie prowadzić do rozwiązania umowy z osobą dopuszczającą się tego naruszenia.
- Pracownik ma obowiązek reagować w przypadku, gdy źródłem krzywdy dziecka jest zachowanie osoby będącej Pracownikiem Kliniki, Opiekuna Dziecka lub innej osoby bliskiej Dziecku, a także innych dzieci.
- Krzywda dziecka może przybierać różne formy:
- popełnieniem Przestępstwa na szkodę Dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem, stosowanie wobec dziecka przemocy fizycznej, psychicznej);
- poniżającego traktowania, krzyku, kar cielesnych, znęcania się psychicznego
- zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem),
- zachowań dysocjacyjnych Opiekunów Dziecka, powodujących uniemożliwienie sprawowania należytej opieki nad Dzieckiem (np. zażywanie przez Opiekunów Dziecka środków odurzających, choroba alkoholowa, itp.)
- Pracownik, który powziął informację o krzywdzeniu lub możliwości krzywdzenia Małoletniego jest zobowiązany do zachowania tego w tajemnicy z wyłączeniem obowiązku przekazania informacji Właścicielowi Kliniki oraz instytucjom uprawnionym do podjęcia działań interwencyjnych.
II. PROCEDURA INTERWENCYJNA W PRZYPADKU ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA DZIECKA
- Osoba podejrzewająca krzywdzenie Dziecka lub otrzymująca takie zgłoszenie jest zobowiązana do natychmiastowej reakcji, zmierzającej do powstrzymania zachowań niedozwolonych i zapewnienia ochrony Małoletniemu. Osoba otrzymująca zgłoszenie jest również zobowiązana sporządzić notatkę służbową i przekazać informację Właścicielowi Kliniki. Wzór notatki stanowi Załącznik nr 1 Standardów.
- Interwencję koordynuje Właściciel Kliniki. Właściciel może wyznaczyć osobę z Pracowników Kliniki do koordynowania podejmowanych działań w zakresie podjęcia interwencji w sprawie.
- Jeśli zgłoszenie dotyczy krzywdzenia ze strony osób Właściciela Kliniki, działania podejmuje osoba, która otrzymała zgłoszenie.
- W interwencji mogą uczestniczyć specjaliści, w tym psychologowie, celem wsparcia rozmowy z dzieckiem.
- Właściciel Kliniki lub osoba upoważniona do koordynacji interwencji, informuje Opiekunów Dziecka o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia Dziecka do odpowiednich instytucji (prokuratura/policja, sąd rodzinny lub ośrodek pomocy społecznej).
- W przypadku zaobserwowania, że Opiekun Dziecka zaniedbuje potrzeby psychofizyczne Dziecka lub rodzina jest niewydolna wychowawczo, stosuje przemoc wobec Dziecka bądź godzi się na jej stosowanie lub w inny sposób krzywdzący małoletniego sobie nie radzi, należy podjąć działania adekwatne do sytuacji.
- W przypadku, gdy Opiekun Dziecka nie jest zainteresowany pomocą Dziecku, ignoruje zdarzenie bądź stan Dziecka, Właściciel Kliniki jest uprawniony do sporządzenia wniosku o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego. Z wniosku sporządza się notatkę, którą pozostawia się w dokumentacji Dziecka. Notatka nie podlega udostępnieniu z dokumentacją Dziecka – jej udostępnienie jest możliwe jedynie na wniosek sądu, policji, prokuratury lub innego organu administracji państwowej lub gminnej.
- W przypadku uznania przez Pracownika lub Właściciela Kliniki możliwości popełnienia przestępstwa na szkodę Małoletniego, osoba upoważniona przez Właściciela, składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa lub wniosek do odpowiednich instytucji oraz o wprowadzeniu procedury „Niebieskiej Karty”.
- W przypadku ustalenia, że Opiekunowie Dziecka dopuszczają się zaniedbywanie Dziecka lub przejawiają niewydolność wychowawczą, Właściciel Kliniki informuje właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie wsparcia.
- Jeśli doszło do zgłoszenia krzywdzenie Dziecka przez Pracownika lub Właściciela Kliniki, osoba ta zostaje odsunięta od kontaktu z dziećmi do wyjaśnienia sprawy.
- Czy Pracownik dopuścił się krzywdzenia Dziecka, Właściciel Kliniki bada okoliczności sprawy, wysłuchując podejrzanego Pracownika, Dziecko i świadków. W przypadku poważnego naruszenia, takiego jak dyskryminacja lub naruszenie godności Dziecka, Właściciel rozważy rozwiązanie stosunku prawnego z osobą odpowiedzialną lub rekomenduje takie działania zwierzchnikom. W przypadku dopuszczenia się krzywdzenia Dziecka przez Właściciela Kliniki, Pracownik otrzymujący zgłoszenie, jest zobowiązany powiadomić o zdarzeniu swojego zwierzchnika oraz wspólników Kliniki.
- Jeśli sprawca jest zatrudniony przez podmiot trzeci, Właściciel Kliniki zaleca zakaz wstępu tej osoby na teren Kliniki i w razie potrzeby rozwiązuje umowę z instytucją współpracującą.
- Właściciel Kliniki jest zobowiązany do prowadzenia Rejestru Incydentów, tj. rejestru zdarzeń, w których Właściciel lub Pracownicy podjęli działania interwencyjne w związku z podejrzeniem krzywdzenia Małoletniego. Rejestr Incydentów stanowi Załącznik nr 3 i dokumentuje przebieg każdej interwencji.
III. POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU ZAGROŻENIA ŻYCIA DZIECKA
- W przypadku podejrzenia przez Pracownika lub Właściciela Kliniki, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu, należy niezwłocznie powiadomić odpowiednie służby dzwoniąc pod numery alarmowe: 112 (numer ogólny) 997 (policja) lub 999 (pogotowie).
- Pracownik lub Właściciel Kliniki są zobowiązani skontaktować się z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w celu rozpoczęcia wprowadzenia procedury zapewnia dziecku ochrony przez umieszczenie go u innej niezamieszkującej wspólnie osoby najbliższej, która może być sprawcą przemocy fizycznej wobec dziecka.
- Informację o wprowadzeniu procedury dot. zagrożenia życia lub zdrowia Dziecka, należy przekazać Właścicielowi Kliniki i wypełnić notatkę służbową, która podlega pozostawieniu w dokumentacji Dziecka. Notatka nie podlega udostępnieniu z dokumentacją Dziecka – jej udostępnienie jest możliwe jedynie na wniosek sądu, policji, prokuratury lub innego organu administracji państwowej lub gminnej.
IV. ZASADY USTALANIA PLANU WSPARCIA MAŁOLETNIEGO PO UJAWNIENIU KRZYWDZENIA
- Właściciel Kliniki, po ujawnieniu krzywdzenia Dziecka wprowadza Plan Wsparcia.
- Ustalając Plan Wsparcia, należy przeprowadzić szczegółową ocenę sytuacji Dziecka, obejmującą analizę jego stanu fizycznego, emocjonalnego i psychicznego, a także ocenę warunków domowych i środowiskowych.
- Formę wsparcia należy ustalić z Opiekunami Dziecka każdorazowo, o ile nie są oni osobami krzywdzącymi.
- W miarę możliwości i rozwoju formę wsparcia Małoletniego należy z nim skonsultować, uwzględniając jego realne w tym zakresie potrzeby.
- Plan Wsparcia powinien obejmować zarówno krótkoterminowe, jak i długoterminowe działania, w zależności od potrzeb małoletniego.
- W ramach realizacji wsparcia Małoletniego, w zależności od okoliczności zdarzenia, zaleca się nawiązywać i utrzymywać współpracę z innymi instytucjami i organizacjami, takimi jak pomoc społeczna, służba zdrowia, Policja oraz organizacje pozarządowe, w celu zapewnienia kompleksowego wsparcia.
ROZDZIAŁ 4 / RELACJA RÓWIEŚNICZE
- Każde Dziecko powinno traktować inne dzieci z szacunkiem i uprzejmością. Wyśmiewanie, obrażanie lub prześladowanie innych jest niedopuszczalne.
- Klinika jest dla Dzieci bezpiecznym środowiskiem, otrzymują tu pomoc medyczną i psychologiczną, a miejsce to jest wolne od złych relacji. Każda forma agresji, bójki czy zastraszania jest zabroniona.
- Dzieci są zachęcane do wzajemnego wspierania się i pomagania sobie w trudnych sytuacjach.
- Dzieci powinny szanować prywatność swoich rówieśników. Nie wolno rozgłaszać osobistych informacji ani tajemnic innych dzieci bez ich zgody.
- W przypadku konfliktów między Dziećmi Pracownicy Kliniki są zobowiązani do natychmiastowej reakcji w celu powstrzymania narastającego konfliktu i do pomocy w ich rozwiązaniu w sposób sprawiedliwy i bezstronny.
- W przypadku stwierdzenia nieodpowiednich zachowań między Dziećmi, Pracownicy podejmą odpowiednie kroki, aby zapobiec ich powtarzaniu się i zapewnić bezpieczeństwo wszystkich małoletnich.
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia Dziecka przez inne Dziecko, należy przeprowadzić rozmowy z oboma Dziećmi i ich Opiekunami, oraz innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. Ustalenia są spisywane w oddzielnych notatce służbowej dla każdego Dziecka.
- Wspólnie z Opiekunami Dziecka krzywdzącego należy opracować plan naprawczy. Należy sprawdzić, czy Dziecko krzywdzące nie jest samo krzywdzone. W przypadku potwierdzenia, należy podjąć Procedurę Interwencyjną.
- Kontakty między Dziećmi powinny charakteryzować się wysoką kulturą osobistą, uprzejmością, życzliwością, poprawnym językiem, kontrolą emocji oraz spokojnym wyrażaniem opinii bez obrażania innych.
- Na terenie Kliniki Dzieci z niepełnosprawnościami mają prawo do specjalnego wsparcia i opieki, a inne Dzieci zachęcane są do pomagania i wspierania swoich kolegów i koleżanek.
ROZDZIAŁ 5 / ZASADY OCHRONY WIZERUNKU DZIECKA
- Klinika zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych Dzieci zgodnie z przepisami prawa.
- Klinika chroni wizerunek Dziecka, uznając jego prawo do prywatności i ochrony dóbr osobistych.
- Publikacja wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie wymaga pisemnej zgody Opiekuna Dziecka.
- Wizerunek Małoletniego utrwalony za pomocą kamer służących do rejestracji obrazu na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa osobom i mieniu Kliniki, nie podlega upublicznieniu i nie wymaga zgody Opiekuna Dziecka.
ROZDZIAŁ 6 /BEZPIECZEŃSTWO W SIECI
- Klinika umożliwia dostęp do Internetu na jej terenie pracownikom. Dostęp ten jest zabezpieczony hasłem.
- Dziecko ma możliwość korzystania z Internetu na terenie Kliniki jedynie pod nadzorem Opiekuna Dziecka lub Pracownika Kliniki.
- Korzystając z Internetu, należy zachować ostrożność, nie wchodzić na podejrzane strony i nie udostępniać zdjęć oraz danych swoich i innych osób.
- Korzystanie z sieci Internet nie może naruszać praw innych osób, w tym ich prywatności i godności.
- Zabroniona jest cyberprzemoc, hejtowanie, nękanie czy wyśmiewanie w sieci innych.
- Korzystanie z Internetu przez Małoletniego w trakcie świadczenia usług przez Klinikę jest dozwolone jedynie w przypadku uzyskania zgody Pracownika Kliniki.
- Zakazane jest odwiedzanie stron internetowych zawierających przemoc, pornografię, treści rasistowskie, mowy nienawiści, a także inne materiały nieodpowiednie dla dzieci.
ROZDZIAŁ 7 /ZASADY UDOSTĘPNIANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
- Standardy Ochrony Małoletnich są dostępna na stronie internetowej Kliniki.
- Standardy Ochrony Małoletnich są dostępna w wersji papierowej w rejestracji Kliniki.
- Dla Małoletnich dostępna jest skrócona wersja Standardów, która zawiera kluczowe informacje przedstawione w sposób zrozumiały dla dzieci.
- W rejestracji Kliniki dostępne są drukowane kopie zarówno pełnej, jak i skróconej wersji Standardów, które mogą zostać przekazane Opiekunom Dziecka oraz Małoletnim na ich prośbę.
ROZDZIAŁ 8 / PRZEPISY KOŃCOWE
- Polityka została uchwalona i prowadzona przez Właściciela Klinik z dniem 26 lipca 2024.
- Polityka wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podania jej do wiadomości Pracowników Kliniki.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu organizacji, dzieci i ich opiekunów, poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Kliniki oraz udostępnianie wydrukowanej wersji w recepcji.
Załącznik nr 1 Notatka Służbowa
Załącznik nr 2 Karta Interwencji
Załącznik nr 3 Rejestr Incydentów Zagrażających Dobru Małoletnich
Załącznik nr 4 Upoważnienie dla Koordynatorów
Załącznik nr 5 Oświadczenia pracowników