fbpx
+48 22 881 61 60 biuro@martik-med.pl

Logopeda / Neurologopeda

Logopeda / Neurologopeda to specjalista, który zajmuje się trudnościami komunikacyjnymi u dzieci i dorosłych. Choć utarło się, że jego praca polega na tropieniu wad wymowy u starszaków, to obecnie ma ogromny potencjał niesienia pomocy pacjentom od narodzin, aż do późnej starości w znacznie większym zakresie. Oczywiście narzędzia oraz działania różnią się w zależności od potrzeb i wieku podopiecznego, jednak zawsze dążą do lepszego funkcjonowania, stawiając za cel poprawę komunikowania się z otoczeniem.

Mowa złotem

Mowa, której uczymy się już w łonie matki, poprzez odbieranie dźwięków i uwrażliwianie słuchu,  jest  niezwykle  skomplikowanym   i ciekawym procesem. Wymaga zarówno wydawania określonych, zrozumiałych dźwięków, jak i słyszenia ich oraz przetwarzania przez układ nerwowy, by te złożyły się na komunikaty. Łączy zarówno funkcje fizjologiczne i anatomiczne, bo wymaga działania mięśni, więzadeł z umysłowym rozumieniem i wyrażaniem potrzeb, woli, chęci, czyli po prostu wyrażaniem siebie. Jest mostem między fizycznymi zdolnościami ciała, a inteligencją, emocjami, zdolnościami.

Komunikowanie się jest istotne już od narodzin. Pierwszy krzyk i płacz, jako dźwięki są formą wyrażania swojego stanu i potrzeb. Od nich zaczyna się wielka podróż przez naukę przywoływania najbliższych, zaznaczania swojego zdania, obrony własnego stanowiska, wyrażanie emocji przez kolejne lata życia, stawiania granic.

fizjoterapia niemowląt

Kiedy do logopedy?

Niezależnie od wieku dziecka, czy osoby dorosłej, gdy opiekunowie lub bliscy mają jakiekolwiek wątpliwości dotyczące mowy, bądź komunikowania się – warto wybrać się na konsultację. Najbliżsi najszybciej zauważają trudności w tym zakresie, dlatego ich ocena jest cenna i kluczowa. Nie ma ani dolnej, ani górnej granicy wieku, kiedy warto wybrać się do specjalisty.

 

Jednak jeśli występują poniższe trudności, warto zasięgnąć opinii specjalisty:

  • Niemowlęta – nie gaworzą, nie utrzymują kontaktu wzrokowego lub wspólnego pola uwagi z opiekunem, występują trudności w ssaniu piersi, butelki, nie reagują na dźwięki, wołanie, nie odwzajemniają uśmiechu, nie wymawiają prostych słów około pierwszego roku życia.
  • Dwulatki – nie wypowiadają złożeń dwóch wyrazów, nie utrzymują kontaktu wzrokowego, nie są zainteresowane otoczeniem i nie nawiązują relacji z bliskimi, mają problem z gryzieniem i żuciem pokarmu, podczas jedzenia wypada im ono z buzi.
  • Trzylatki – nie wypowiadają prostych zdań, mówią „swoim” językiem, zamieniają wiele głosek na inne, bardzo się ślinią, opiekunowie mają wrażenie, że dziecko nie słyszy poleceń lub muszą mu wiele razy powtarzać głośno dany komunikat.
  • Przedszkolaki i dzieci w wieku szkolnym – gdy zniekształcają głoski, mają język wysunięty między zęby podczas mówienia, upraszczają dźwięki lub zamieniają je na inne, mają trudności w budowaniu zdań złożonych, nazywaniu przedmiotów i zjawisk, opiekunowie mają wrażenie, że dzieci nie słyszą poleceń lub źle je rozumieją.

Z czym do logopedy?

Logopedia, jest bardzo pojemną dziedziną nauki. Dzieli się na pomniejsze działy, specjalizujące się w konkretnych zakresach.

    Dla niemowląt i maluszków

    oferujemy wczesną interwencję, na którą składają się świadoma pielęgnacja i stymulacja do komunikowania się. Ocenia się procesy ssania, połykania, gryzienia, żucia, słyszenia, przetwarzania i inne, które stanowią preludium do używania okolicy buzi do mówienia.

    Tu logopedzi pomagają w trudnościach z jedzeniem, w tym ssaniem, oceniają funkcjonalność wędzidełek, mięśni jamy ustnej, koordynacji oddechowej. Sugerują rozwiązania i stymulacje w przypadku trudności z utrzymywaniem kontaktu wzrokowego, nadmiernego ślinienia się, wypadania pokarmu z buzi, wypychania języka za linię zębów, ale także proponują strategie działania, gdy maluch nie gaworzy lub nie wypowiada zrozumiałych słów w sugerowanym przedziale wiekowym.

    Wczesna interwencja jest kluczowa do przeciwdziałania trudnościom w komunikacji, które mogą rodzić dużą frustrację u maluchów.

    fizjoterapia niemowląt

    Dzieci starsze, w wieku przedszkolnym           i szkolnym

    są objęte opieką przede wszystkim pod względem jakości mowy. Jeśli dane dźwięki stanowią wyzwanie do wymawiania ich prawidłowo, należy wtedy udać się na spotkanie z logopedą.

    Najczęściej pojawiają się wymawianie głosek z językiem pojawiającym się między zębami, zamienianie dźwięków trudniejszych na łatwiejsze lub zniekształcanie ich w inny sposób. Logopedzi są wyspecjalizowani w zakresie wysłuchiwania zmian dźwięków, a przez wczesne wyłapanie i podjęcie działań, można szybciej i sprawniej wypracować daną trudność.

    fizjoterapia niemowląt

    Także osoby dorosłe

    Zapraszamy na konsultację i terapię u logopedy. Praca na wysokich stanowiskach, w której występuje się przed publicznością, wymaga umiejętności zarządzania swoim głosem. Logopeda to specjalista, który doskonale zna się na prawidłowej emisji głosu, tak by nie przeciążać strun głosowych i prawidłowo koordynować oddech z mową. Efektem takich spotkań jest silny, głęboki, postawiony głos i doskonała umiejętność zarządzania nim.

    fizjoterapia niemowląt

    Jak wygląda spotkanie z logopedą?

    W przypadku dzieci pierwsze spotkanie zawsze polega na obserwacji formy komunikacji malucha z opiekunem, jakości mowy, jeśli już się pojawiła, nawiązania relacji. Dodatkowo bardzo ważny jest wywiad z rodzicem, czyli zebranie informacji, które są kluczowe w rozwoju tej funkcji. Dlatego logopedzi pytają o przebieg porodu, karmienia, rozwoju ruchowego dziecka, osiągane kamienie milowe, ewentualne wizyty u lekarzy specjalistów czy choroby towarzyszące. W zależności od wieku i trudności, które sygnalizuje opiekun, bywa, że przydatna może być dodatkowa diagnostyka. Może zdarzyć się tak, że specjalista zasugeruje wizytę u laryngologa, fizjoterapeuty, czy audiologa, by przyjrzeć się, czy trudności nie wynikają z innych obszarów. Zaadresowanie ich znacznie przyspiesza i ułatwia wypracowanie prawidłowej komunikacji i mowy.

    fizjoterapia niemowląt

    Zajęcia logopedyczne mogą odbywać się przy stoliku, jednak z niemowlętami, czy maluchami zdecydowanie odchodzi się od takiej formy. Logopedzi wykorzystują sale do integracji sensorycznej planując zajęcia tak, by rozwój komunikacji i mowy wynikał z naturalnej potrzeby dziecka do nawiązywania relacji, eksplorowania.

    Przede wszystkim podążają za dziećmi, ich naturalnymi potrzebami rozwoju, ciekawością, ekspresją.

    Zapraszamy serdecznie na konsultację oraz terapię do naszych specjalistów.

    Rezerwacja wizyty pod numerem: 22 881 61 60 oraz +48 601 471 069