+48 22 881 61 60 biuro@martik-med.pl

Jak wybrać odpowiednie kapcie do żłobka

Dużymi krokami zbliża się wrzesień a wraz z nim wiele przygotowań i zakupów oraz nowych pytań…

Jak wybrać odpowiednie kapcie do żłobka i przedszkola?

Przede wszyst­kim obuwie nie po­win­no prze­szka­dzać dziec­ku w cho­dzie i w ru­chach sto­py!

W sklepach jest olbrzymi wybór, bez trudu znajdziesz kapcie w niemal każdym możliwym wzorze i w pełnej gamie kolorystycznej. Warto wspomnieć, że kapcie w przedszkolu są mocno eksploatowane. Z praktycznego punktu widzenia raczej nie warto wybierać tych z białego / jasnego materiału, gdyż szybko się pobrudzą. Lepiej unikać też kapci z dużymi dodatkowymi zdobieniami, czy drapiącymi naszywkami, które mogłyby przeszkadzać dziecku albo zaczepiać się podczas chodzenia.

Stopy są różne, szerokie, wąskie, z wysokim oraz niskim podbiciem. Co więcej, dopiero po założeniu i chodzeniu może się okazać, czy kapcie do przedszkola są dobre. Warto, by dziecko mogło w sklepie pochodzić w nowo kupowanych butach, co pozwoli nam stwierdzić, czy chodzi ono tak samo/podobnie jak na boso. Warto wybrać mądrze gdyż w tym obuwiu dziecko spędza wiele godzin.

Na co warto zwrócić uwagę?

1) Jakość materiałów

Kapcie do przedszkola muszą być wykonane z przewiewnych, oddychających materiałów. But powinien być miękki i lekki. Warto też zwrócić uwagę na wkładkę, nie powinna być ona profilowana ( u dzieci u których występują wady stóp można dołożyć wkładkę ortopedyczną ale indywidualnie dobraną przez ortopedę lub fizjoterapeutę), warto by była wykonana z naturalnego materiału, np. skórzana.

 

2) Cienka, elastyczna i antypoślizgowa podeszwa

Stopa dziecka w każdym bucie powinna mieć możliwość aktywnej pracy mięśniowo-więzadłowej. Po­de­szwa po­win­na być cienka, elastyczna, bez obcasa, umoż­li­wiająca ru­chy zgię­cia sto­py pod pal­ca­mi (w 1/3 po­de­szwy pa­trząc od przo­du) oraz ru­chy su­pi­na­cji i pro­na­cji (odwracania i nawracania)sto­py. Podeszwę powinniśmy z łatwością móc wykręcać we wszystkich kierunkach, jak na zdjęciu. Sprawdź­cie też, czy dziec­ko może w niej swo­bod­nie ku­cać i sia­dać na zie­mi na róż­ne spo­so­by.

3) Odpowiednia wielkość buta

To nie łatwy temat, bo składa się z wielu składowych czynników.

Dobierając rozmiar buta musimy zwrócić uwagę na odpowiednią jego szerokość, bowiem stopy są różne: wąskie, tęższe, z niskim i wysokim podbiciem. Każdy z tych parametrów jest  ważny. Jeżeli podczas chodzenia pięta wysuwa się z cholewki buta to jest on dla dziecka za szeroki. Wymieniamy więc rozmiar na węższy, ale węższy wcale nie oznacza w tym wypadku krótszy. Całkowita długość wkładki powinna być mniej więcej o 6-8milimetrów u młodszych dzieci a u starszych o centymetr większa. Tylko wtedy zapewnimy dziecku wystarczająco dużo przestrzeni nie tylko na wzrost, ale również ruch stopy podczas chodu. Palce maluszka rozpoczynającego przygodę z chodzeniem biorą aktywny udział w utrzymaniu równowagi. Nie mogą być więc uciskane, muszą posiadać miejsce z przodu buta na poruszanie się. Jeśli but jest za krótki i z przodu ogranicza ruch palców oraz stawów śródstopia, to w efekcie może doprowadzić do skróceń skutkujących ustawieniem szponiastym lub młoteczkowatym palców. Takie wadliwe ustawienie palców w dłuższym czasie prowadzi do osłabienia mięśni, co z kolei powoduje obniżanie się kości śródstopia i spłaszczenie wysklepienia poprzecznego stopy.  W ten sposób może powstać u dziecka płaskostopie.

Z drugiej strony za duży but może zmieniać wzorzec chodu dziecka, nie powinien być gorszy niż podczas chodu na bosaka.

Pamiętajmy, by podczas zakupu obuwia zawsze przymierzać oba buty. Pomiary warto robić po południu – stopy dziecka o tej porze dnia są około 4% większe niż przed południem.

Stopy dziecka rosną bardzo szybko. U dziecka rozpoczynającego chodzenie stopa rośnie miesięcznie ok. 1,5 mm, a u dzieci starszych ok 1 mm. Dziecko 2-3 letnie w ciągu 4-5 miesięcy wyrasta z dobrze dopasowanego obuwia. Dobrze jest stosować zasadę: stopę dziecka 1-3 letniego mierzymy co 2 miesiące, 3-4 letniego co 4 miesiące, a dzieci 4-6 letnich co 6 miesięcy.

4) Nie za sztywny zapiętek

Zapiętek nie może być zbyt wysoki i sztywny, aby nie ograniczał ruchomości stawów skokowych. Po­wi­nien do­brze przy­le­gać do pię­ty, ale także dać się ugiąć pod naciskiem naszych palców.

5) Zapinanie bucików

Buty po­win­ny być do­brze do­pa­so­wa­ne, tzn. do­brze trzy­mać się na sto­pie na wy­so­ko­ści śród­sto­pia. Dziecko będzie czuło się stabilniej, jeśli stopa nie będzie mu ”latać” w kapciu. Najlepiej w tym zakresie wypadają sznurowadła natomiast u maluszków rzepy będą praktycznym rozwiązaniem, ponieważ dziecko samodzielnie będzie miało możliwość założenia i zdjęcia bucików.

6) Budy po starszym bracie

Zdajemy sobie sprawę, że buty dla dziecka nie należą do najtańszych. Stopa rośnie szybko i często je trzeba wymieniać. Jednak jeśli kiedykolwiek zdarzyło się Wam samym włożyć cudze obuwie, sami poczuliście, że nie jest to komfortowe.

Pomimo tego, na pierwszy rzut oka noszony but nie wygląda na mocno wyeksploatowany, jego wnętrze dopasowane jest do stóp pierwszego właściciela, który mógł mieć trochę inną budowę stopy oraz inny wzorzec chodu. Stopa dziecka dopiero się kształtuje i jest podatna na niekorzystne czynniki środowiskowe. Warto wspierać jej prawidłowy rozwój.

 

Przykładowe marki to np. SuperFit, Bar3foot, Eco Tuptusie, emel, Froddo.

Samodzielne mierzenie stopy dziecka

Dzieci nie lubią nudy oraz stania w miejscu, a tym bardziej zmuszania ich do przymierzania, więc samodzielnie wykonany prawidłowy pomiar stopy nie jest łatwy.

  • Fajne są wyjmowane wkładki na których możemy postawić malucha i zobaczyć, czy przed i za stopą zostaje powyżej 6 do 12milimetrów (różni się to trochę w stosunku do rozmiaru stopy i modelu buta) długości wkładki, a także, czy nie jest ona za wąska/za szeroka.
  • Jak już nam się uda namówić dziecko do współpracy 😊 możemy spróbować:

1. ustaw malucha boso na tekturowym kartonie (kartka się często zgniata pod wiercącą się nóżką) w pozycji stojącej. Na siedząco się nie uda, gdyż obciążona stopa ma inną wielkość,
2. obrysuj zarys jego stóp (obu), przy czym zwracamy uwagę, żeby dziecko w czasie obrysowywania nie podkurczało palców,* pomiary warto robić po południu – stopy dziecka o tej porze dnia są około 4% większe niż przed południem.
3. zmierz obrys stóp w najdłuższym punkcie i wyjdzie Wam długość stopy. Do tej długości dodajemy 1 centymetr. *Jeżeli w trakcie pomiarów stwierdzamy różnice w długości stóp, to dłuższa stopa jest punktem odniesienia przy zakupie obuwia.

Samodzielne mierzenie stopy dziecka

Buty ortopedyczne są przeznaczone tylko dla dzieci, które mają wady stóp. Nie należy ich kupować/ zakładać dziecku ,,na wszelki wypadek’’, czy profilaktycznie. Są przydatnym narzędziem wspomagającym rehabilitację i korekcję stopy ale powinny być dobrane przez ortopedę lub fizjoterapeutę.

Specjaliści mogą zaproponować różne kapcie ortopedyczne, np.:

  • kapcie z obcasem Thomasa: zalecane przy stopie płasko-koślawej;
  • kapcie z odwróconym obcasem Thomasa podwyższonym od strony bocznej i z wydłużeniem do przodu: przy szpotawości stopy oraz przy skłonnościach do skręceń dolnego stawu skokowego;
  • kapcie redresyjne: stosowane w końcowym leczeniu stopy końsko-szpotawej i przywiedzionej.

 

Jakie buty do domu?

Żadne, warto, by dziecko po domu chodziło na boso!

Chodzenie na bosaka sprawia, że stopa ma większą swobodę ruchu, zmniejsza się siła początkowego uderzenia, a nacisk na stopę rozkłada się bardziej równomiernie. Chodzenie w butach ogranicza jej stymulację sensoryczną, zmienia motorykę pracy stopy, ogranicza pracę układu mięśniowo-więzadłowego. Występuje więcej zgięcia grzbietowego stopy, wzrasta czas, w jakim stopa ma kontakt z podłożem, dzieci chodzą szybciej, stawiając dłuższe kroki. Badania wykazują, że dzieci, które spędzały większość czasu na boso osiągają lepsze wyniki w testach skoczności i mają lepszą równowagę w porównaniu z dziećmi, które większość czasu spędzają w obuwiu.

Moja córka we wrześniu zaczyna przygodę żłobkową, wiem, że będzie w kapciach spędzać wiele godzin więc udałam się do dedykowanego dla małych stópek sklepu z bucikami Czerwony Kot na Warszawskim Bemowie i śmiało możemy polecić! Panie bardzo miłe, dużo wiedzą o rozwoju stóp maluszków i odpowiednim doborze butów. Wszystkie zdjęcia zrobione były dzięki ich uprzejmości 😊

Drogi rodzicu, jeżeli zauważyłeś nieprawidłowości w rozwoju stóp u Twojego dziecka – zapraszamy na konsultację!

Nie zawsze potrzebna jest od razu terapia, często wystarczą wskazówki, zmiana nieprawidłowych przyzwyczajeń. Jeśli jednak będzie potrzebna fizjoterapia, to warto mieć na uwadze, że szybciej rozpoczęta terapia daje lepsze i skuteczniejsze efekty.

 

Mamy nie tylko wysokie kwalifikację medyczne, duże doświadczenie, jesteśmy też rodzicami i pasjonatami swojej pracy.

Masz pytania dotyczące postu, fizjoterapii lub rozwoju swojego dziecka?

Zadzwoń do Nas